<html>
  <head>
    <meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
      http-equiv="Content-Type">
  </head>
  <body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    <br>
    Aestetix & Yo's-<br>
    <br>
    Re. power, continued: <br>
    <br>
    Agreed, language is a fundamental element of control, but it's also
    a fundamental element of liberation.  As a language-making and
    language-using species, language is foundational to everything we
    do: it's the fundamental "building material" of human culture.  <br>
    <br>
    In physics terms, power is the capacity to do work: to convert
    energy from one form to another.  <br>
    <br>
    Translated to the human social ecosystem, power is the capacity to
    have work done on one's own behalf: to compel the use of natural
    resources and labor to convert energy for one's own benefit. 
    Usually this is done via the application of stored energy in the
    form of capital.  <br>
    <br>
    Power in human societies is also the capacity to limit the ability
    of others to have work done on their own behalf.  This we do via the
    law, such as the Constitution (limiting the powers of government)
    and statute law (limiting the powers of private parties such as
    individuals and incorporated entities).  We also do it via
    contracts, backed by contract law.  <br>
    <br>
    Law and contracts are examples of the use of language to define and
    exercise power.  They establish customs and traditions, and together
    are for the most part sufficient.  Outgoing presidents leave office
    voluntarily, rather than by being escorted out in handcuffs by the
    Capitol Police.  Citizens refrain from robbing banks voluntarily,
    rather than as a calculation of whether they'll go to prison.  Only
    if language fails to exercise its agreed power do we have recourse
    to power in its application as force: arresting the recalcitrant
    president or the bank robber.<br>
    <br>
    Interestingly, our legal system primarily deals directly with the
    _means_ of accumulating or using power, and only indirectly with the
    _amount of power_ that is accumulated or used.  <br>
    <br>
    For example the Constitution forbids the executive branch from
    legislating or adjudicating, but this has not stopped the vast
    expansion of the executive branch and its power to affect (for good
    or not-so-good) the lives of individuals.  Statute law forbids
    slavery and child labor, but does not forbid the accumulation by the
    private sector of a degree of power that in many ways exceeds that
    of the state itself.  This is a bug, not a feature, and we should do
    well to fix it.  <br>
    <br>
    Liberation is the removal of oneself from the influences of
    illegitimate power, or the removal of the illegitimate power itself,
    expressed not only in language but in other forms such as painting,
    poetry, music, and public celebration.  But liberation is only a
    beginning, not an endpoint: nature abhors vacuums, and human nature
    doesn't much like power vacuums.  In the absence of one illegitimate
    power, the failure to construct limiting legitimate power usually
    leads directly to a new illegitimate power arising.  Somalia and
    Afghanistan are the paradigm cases of "laissez-faire utopia", with
    warlords, pirates, and fiefdoms exercising brutal power over
    individuals, restrained only through mutual warfare.  <br>
    <br>
    One of the primary tasks of a movement for progressive social change
    (whatever ideology you want to call it or associate it with) is to
    take on the issue of the _amount of power_ held by various actors in
    society.  And the goal we probably all agree on, is that the _amount
    of power_ that any given individual or institution or entity can
    hold, should be subject to checks and balances, and ultimate limits.
    <br>
    <br>
    -G.<br>
    <br>
    <br>
    <br>
    <br>
    On 13-05-03-Fri 11:30 PM, aestetix wrote:<br>
    <blockquote type="cite">You've opened a can of worms here :)<br>
      <br>
      Since elucidated discussion seems to be the modus operandi lately,
      I<br>
      have a few thoughts on this matter that are worth contributing.
      Feel<br>
      free to ignore at your pleasure (free listening is just as
      important<br>
      as free speech).<br>
      <br>
      I think that the two key elements of your essays, food and power,
      are<br>
      rather interchangeable depending on the contexts. It's (hopefully)<br>
      obvious why we need food. Power in a more abstract sense is<br>
      fascinating to me, though. Other words that come to mind are
      drive,<br>
      charisma, persuasion, but also intellect, and most important,
      control.<br>
      <br>
      IMHO, one of the most fundamental elements of control is language,
      as<br>
      shared patterns are effectively a way to communicate and attain<br>
      various levels of self-mastery. An easy way to experience this is
      to<br>
      try to understand a foreign language: there might be some hints of<br>
      familiarity within the chaos, and as we find them, it's a bit like<br>
      setting markers around, and using the markers to control the
      direction<br>
      of your ultimate understanding. You can extend that to vocabulary
      and<br>
      concepts as well. One of the hallmarks of a good education is the<br>
      ability to curse someone out without using the generic "fuck shit<br>
      damn" slurs.<br>
      <br>
      Language is composed of words, symbols which point to meanings,
      and<br>
      one of the most interesting set of words is our names. And you all
      can<br>
      guess where I'm going with this one ;)<br>
      <br>
      Hail Eris,<br>
      aestetix<br>
      <br>
      PS: it might be worth doing another cryptoparty soon.<br>
      <br>
      On 5/3/13 7:58 PM, GtwoG PublicOhOne wrote:<br>
      <br>
      <br>
      > 2)  Where the power is, and where it isn't.<br>
      <br>
      > Now we come to the proletariat and the lumpenproletariat.<br>
      <br>
      > For this, credit also goes to a good friend of mine who I
      won't<br>
      > name here, but who's welcome to name him/herself if s/he so<br>
      > chooses: s/he got me thinking down this trail a few months
      ago.<br>
      <br>
      > The proletariat is the working class: basically defined as
      people<br>
      > who have full-time jobs or at least jobs that provide
      sufficient<br>
      > income for the core necessities (shelter, clothing, food,<br>
      > transportation, sanitation, communication), but who have
      little or<br>
      > no ownership stake. This includes people who are in business
      for<br>
      > themselves, but earning a working class income: they own
      their<br>
      > employment, but their economic wellbeing is at the same level
      as<br>
      > that of a wage-worker.<br>
      <br>
      > The lumpenproletariat is the level below that: basically
      defined<br>
      > as people whose employment is marginal at best, and whose
      access to<br>
      > the basic necessities is frequently interrupted in some way. 
      The <br>
      > unemployed, homeless, couch-surfers (another form of<br>
      > homelessness), people who live at the margins of the law in
      order<br>
      > to survive, and people who earn their livings on criminal
      activity.<br>
      > This also includes wage-workers whose wage income is not
      sufficient<br>
      > to provide their basic necessities from month to month: they
      have<br>
      > jobs, but their economic wellbeing is at the same level as
      that of<br>
      > someone who's marginally employed at best.<br>
      <br>
      > Decades ago, the Bay Area left/radical community made the
      deadly <br>
      > strategic error of embracing the (essentially Maoist)
      analysis that<br>
      > the lumpenproletariat is the revolutionary class.  This error<br>
      > continues to this day, in the ideology of Black Block
      tactics,<br>
      > which are founded on the idea that expressing rage and
      provoking<br>
      > police over-reaction will somehow spark The Revolution.<br>
      <br>
      > The very same tactic in more obviously violent form pops up
      in the <br>
      > ideology of the extreme right: such as the Hutaree, a group
      that<br>
      > was busted by the FBI for planning to shoot a bunch of cops
      and<br>
      > then set off bombs at their funerals, in the attempt to
      provoke<br>
      > martial law and thereby set off a "revolution" from the
      extreme<br>
      > right.<br>
      <br>
      > But here's the nexus of the problem:<br>
      <br>
      > To the oligarchy, the lumpenproletariat is disposable: their
      roles<br>
      > in production and consumption are so minimal that they can be<br>
      > totally disregarded.  They have NO power.  N-O power.  As<br>
      > individuals or as any kind of collectivity or class.<br>
      <br>
      > When a social movement identifies with the lumpenproletariat<br>
      > and/or attempts to organize the lumpenproletariat, the
      movement<br>
      > effectively short-circuits its efforts into something that is<br>
      > inherently doomed to failure.  They may as well be trying to<br>
      > organize the squirrels on the Cal Berkeley campus to strike
      for<br>
      > better teaching-assistant salaries. How seriously do you
      think the<br>
      > UC Regents would take the threat of a squirrel strike?<br>
      <br>
      > The proletariat is where the power is: the power to produce
      and<br>
      > consume at the level that drives the engine of oligarchy, is
      also<br>
      > the power to refuse consent in a meaningful way.<br>
      <br>
      > The power of the proletariat takes two forms:<br>
      <br>
      > One, the power to remove themselves from the oligarch's
      engines of <br>
      > production: by going on strike (which translates to the power
      of <br>
      > collective bargaining), by going into business for
      themselves, and<br>
      > by developing alternatives to conventional capitalism such as<br>
      > cooperatives and other forms of production that subordinate
      capital<br>
      > to labor.<br>
      <br>
      > Two, the power to remove themselves from the oligarch's<br>
      > consumption matrix: by boycotts (consumer strikes), by<br>
      > anti-materialist or "simple living" principles that reduce<br>
      > consumption levels (the equivalent of consumer general
      strikes), by<br>
      > shifting their consumption to alternative institutions such
      as<br>
      > coops, credit unions, and small local producers (e.g. buying<br>
      > veggies at the farmers' market rather than Safeway), and very<br>
      > importantly for _us_ as hackers/makers/etc., the power to
      build<br>
      > for our own use.<br>
      <br>
      > This is real power.  It's the power that makes the oligarchs
      quake<br>
      > in their boots and have nightmares.  And it's the power that
      gives<br>
      > the oligarchs strong incentive to keep us distracted,
      digressed,<br>
      > and disempowered by wasting our time trying to organize a
      squirrel<br>
      > strike.<br>
      <br>
      > -G.<br>
      <br>
      > _______________________________________________ sudo-discuss<br>
      > mailing list <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:sudo-discuss@lists.sudoroom.org">sudo-discuss@lists.sudoroom.org</a> <br>
      > <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://lists.sudoroom.org/listinfo/sudo-discuss">http://lists.sudoroom.org/listinfo/sudo-discuss</a><br>
      <br>
      <br>
    </blockquote>
    <span style="white-space: pre;">></span><br>
    <br>
    <br>
  </body>
</html>